Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

What Is Landed Cost? How To Calculate It (2022)

Apakah kos sebenar untuk mendapatkan pakej ke depan pintu pelanggan anda? Ia bukan hanya label penghantaran yang anda beli dan lekatkan pada kotak atau sampul surat anda. Ia melangkaui wang yang anda laburkan ke dalam simpanan bahan atau inventori. Terdapat berpuluh-puluh bayaran dan perbelanjaan yang mungkin diperlukan untuk mendapatkan produk anda daripada pembekal ke depan pintu pelanggan anda. Setiap sen yang anda masukkan ke dalam rantaian bekalan anda adalah yang membentuk kos pendaratan anda.

Mengetahui kos pendaratan anda amat penting untuk menjalankan perniagaan e-dagang yang menguntungkan. Di bawah ini kami mengkaji dengan tepat apa yang diperlukan, cara mengiranya, dan bagaimana anda berpotensi menurunkannya untuk menjimatkan wang anda.

Takrifan kos mendarat

Kos mendarat adalah jumlah kos yang dilaburkan dalam sesuatu produk pada masa ia dihantar kepada pembeli.

Tujuan kos pendaratan adalah untuk mengira jumlah pelaburan anda ke dalam produk anda. Anda kemudian boleh membandingkannya dengan hasil anda untuk memastikan perniagaan anda sebenarnya menguntungkan atau berpotensi menguntungkan.

Jika anda menjalankan perniagaan e-dagang anda sendiri, anda harus menganggarkan kos pendaratan sebelum anda memulakan penghantaran produk untuk memastikan anda tidak menyelitkan diri anda ke dalam lubang kewangan. Kemudian anda boleh melihat kos pendaratan sebenar anda sebaik sahaja penghantaran dibuat untuk mengesahkan anda telah melakukan kerja yang baik dalam menjalankan nombor tersebut.

Bagaimana untuk mengira kos mendarat

Mengira kos pendaratan anda ialah latihan dalam simpan kira yang baik. Anda perlu meramalkan dan mengaudit perbelanjaan anda untuk mengenal pasti semua kos individu yang digunakan untuk memindahkan inventori anda dari pelabuhan ke anjung, seperti yang mereka katakan.

Ini lebih mudah diucapkan daripada dilakukan, sudah tentu. Sukar untuk meramalkan kos penghantaran kerana anda tidak tahu di mana pembeli anda akan tinggal. Hampir mustahil untuk meramalkan faktor seperti, contohnya, wabak global yang menyebabkan peningkatan besar dalam kos rantaian bekalan. Tetapi itu tidak bermakna senaman itu tidak berbaloi untuk dilakukan. Pengiraan kos pendaratan membolehkan usahawan memahami secara meluas prestasi perniagaan mereka untuk mengenal pasti risiko atau peluang dan menyesuaikan dengan sewajarnya.

Formula kos mendarat

Kos pendaratan bukanlah sains yang sempurna dan akan berbeza untuk setiap perniagaan. Tetapi secara umum, apabila mengira kos mendarat, anda ingin memasukkan semua faktor dalam formula berikut.

Kos pembuatan

+ Kos pengangkutan, duti import dan yuran

+ Semua kos berkaitan penghantaran, termasuk insurans

+ Sebarang kos overhed

+ Sebarang baki yuran atau cukai

———————————

= Kos mendarat

Mari kita lihat setiap faktor ini dengan lebih terperinci:

Kos pembuatan

Ini adalah salah satu yang lebih mudah. Ia mewakili harga barangan anda. Biasanya anda mempunyai kadar yang merangkumi semua, pra-rundingan dengan pembekal anda jadi ini tidak sepatutnya terlalu sukar untuk dikira. Walau bagaimanapun, ambil perhatian tentang kemungkinan caj tergesa-gesa atau yuran sekunder dan masukkan ini ke dalam analisis kos pendaratan anda.

Kos pengangkutan, duti import dan yuran

Ini mewakili semua kos yang terlibat dalam mendapatkan inventori anda daripada pembekal kepada gudang anda atau rakan kongsi logistik pihak ketiga. Jika anda bekerja dengan pembekal tempatan ini mungkin tidak begitu sukar, tetapi jika anda mengimport barangan anda di peringkat antarabangsa, seperti biasa dalam e-dagang, terdapat banyak lagi yang perlu dipertimbangkan. Pengangkutan barang mungkin mahal dan anda perlu mempertimbangkan sejauh mana anda mengoptimumkan ruang dalam bekas atau peti penyimpanan. Bekerja dengan penghantar barang mungkin merupakan pertaruhan terbaik anda tetapi itu satu lagi bayaran untuk dicuba dan dipetakan. Yuran dan duti kastam berbeza-beza mengikut negara dan kategori produk, jadi anda benar-benar perlu menyelidik dan mengenal pasti perkara yang berkenaan dengan anda—atau bekerjasama dengan pakar (sekali lagi menanggung lebih banyak kos).

Kos penghantaran

Kos label dan bahan penghantaran harus dikira di sini, tetapi terdapat juga insurans penghantaran untuk dipertimbangkan (jika anda memberikan apa-apa). Bergantung pada tempat pembeli anda berada, anda juga mungkin perlu memutuskan untuk membayar duti terlebih dahulu atau menyerahkan kos tersebut kepada pembeli. Kategori kos penghantaran amat penting untuk diperhatikan jika anda mempertimbangkan untuk menawarkan penghantaran percuma kepada pembeli.

Kos overhed

Gaji pekerja dan kerja lebih masa. Kos penyimpanan atau pergudangan. Bahan penghantaran. 3PL dan yuran rakan kongsi yang lain. Fikirkan semua baki kos overhed yang diperlukan untuk mengurus inventori anda dan catatkannya. Sekarang untuk bahagian yang rumit: Jelas sekali semua kos overhed anda tidak boleh dikaitkan dengan satu item. Anda perlu mempertimbangkan cara anda membahagikan kos ini untuk mengaitkan sebahagian kecil daripadanya kepada satu bahagian inventori. Ia mungkin semudah membahagikan jumlah kos bulanan dengan bilangan item individu yang anda jual dalam sebulan. Cari formula yang sesuai untuk anda.

Baki yuran dan cukai

Adakah anda memerlukan lesen eksport untuk menjual barangan anda di peringkat antarabangsa? Adakah anda fikir anda perlu membayar sebarang kos tambahan untuk perkara seperti penghantaran lewat, kesilapan atau pembatalan penghantaran? Adakah anda telah mempertimbangkan semua cukai yang dikenakan untuk bidang kuasa khusus anda? Semua yuran ini perlu dipertimbangkan dan dibina ke dalam kos pendaratan anda.

Sekarang, melihat senarai di atas, jelaslah bahawa formula ini perlu disesuaikan bergantung pada sama ada anda melihat pada kos pendaratan item individu atau untuk sekumpulan item. Anda mungkin ingin melihat kos penghantaran, sebagai contoh. Ia sangat bergantung pada perniagaan khusus anda.

Contoh kos mendarat

Bayangkan anda adalah jenama pakaian yang menjual t-shirt Made in USA. Setiap t-shirt berharga $2 untuk dihasilkan dan anda menjualnya dengan harga $20. Untung $18 yang bagus untuk setiap baju, bukan? Tidak, tidak cukup. Mari kita lihat kos pendaratan.

$2 kos pembuatan setiap baju

$1 kos pengangkutan ke gudang anda (tiada yuran import kerana ia dibuat secara tempatan)

$2 kos penghantaran kadar rata, termasuk insurans asas

$.50 kira-kira dalam yuran overhed untuk penyimpanan dan gaji pekerja gudang anda (sebahagiannya dikaitkan dengan semua inventori anda)

Yuran transaksi $.88 Shopify (2.9% + 30¢) — ini mengandaikan satu baju-t setiap transaksi

————————————————

$6.38 = Kos pendaratan

Terdapat peningkatan sebanyak 219% antara kos pembuatan anda dan kos pendaratan anda dalam contoh ini. Itu mewakili 25% daripada apa yang anda tandakan pada mulanya sebagai keuntungan—perbezaan yang ketara kepada keuntungan anda.

Mengapa kos pendaratan penting untuk perniagaan e-dagang

Untuk memastikan anda untung

Menjalankan perniagaan yang berjaya bermakna berada di atas kewangan anda. Kos mendarat ialah salah satu penunjuk terbaik wang keluar—yang agak penting apabila anda cuba mengira jumlah wang yang masuk. Untuk memastikan perniagaan anda berpotensi atau berpotensi untuk menguntungkan, anda perlu menjejaki kos pendaratan anda.

Untuk menentukan keupayaan anda untuk skala

Setiap kali anda mempertimbangkan produk baharu, pelancaran baharu, kempen baharu, diskaun baharu, perbelanjaan baharu, maka anda perlu mempertimbangkan pelaburan itu berhubung potensi keuntungan. Mempunyai pengiraan kos pendaratan anda menjadikan keputusan tersebut lebih cepat dan lebih mudah. Apabila anda tahu berapa banyak yang anda masukkan, anda tahu berapa banyak yang anda boleh makan dalam keuntungan untuk berpotensi menjana pertumbuhan jangka panjang dan skala perniagaan anda.

Untuk memegang rakan kongsi bertanggungjawab

Menjalin hubungan perniagaan dengan syarikat penghantaran barang atau pembekal logistik pihak ketiga, anda akan sentiasa bersetuju dengan caj dan yuran pendahuluan. Itu tidak bermakna anda tidak perlu memantau kos tersebut secara bulanan sekurang-kurangnya. Bandingkan anggaran kos pendaratan anda dengan kos pendaratan sebenar anda dan cari percanggahan. Jika terdapat perbezaan dalam jumlah yang anda jangkakan untuk membayar salah seorang rakan kongsi anda dan jumlah yang mereka bilkan kepada anda, selami nombor dengan lebih terperinci.

Ini bukan bermakna rakan kongsi anda sengaja akan mengenakan caj berlebihan kepada anda atau terdapat sebarang niat jahat. Anda mungkin mendapati bahawa anda kehilangan komitmen, menangguhkan penghantaran atau sebaliknya menyebabkan caj tambahan. Tetapi anda mahu dapat mengadakan perbualan tersebut dan untuk mendapatkan penjelasan tersebut dan menyesuaikan diri mengikut keperluan.

Untuk mengenal pasti peluang untuk mengoptimumkan

Bercakap tentang pelarasan, anda harus sentiasa mencari cara untuk mengoptimumkan logistik anda. Pengiraan kos pendaratan anda boleh menunjukkan kepada anda tempat anda melabur paling banyak wang dan tempat anggaran anda kerap diketepikan. Ini adalah isyarat yang boleh anda gunakan untuk pergi dan mengenal pasti peluang untuk menambah baik. Mungkin anda akan dapat mencari pembekal yang lebih berpatutan, menetapkan kadar penghantaran yang lebih baik, atau bekerjasama dengan pakar untuk mengurangkan tugas anda. Perkara ini tidak akan jatuh ke ribaan anda—anda perlu memburunya. Dan kos pendaratan anda ialah cara terbaik untuk bermula.

Bagaimana untuk meningkatkan kos pendaratan anda

Gunakan pengedaran inventori

kira-kira 60% daripada pengguna jangkakan penghantaran pada hari yang sama, hari berikutnya atau dua hari. Dan 46% daripada pengguna berkata mereka lebih cenderung untuk membeli dengan penghantaran percuma.

Seseorang perlu membayar untuk penghantaran dan mendapatkan barangan ke depan pintu pelanggan dalam masa kurang daripada dua hari bukanlah mudah. Tetapi pengedaran inventori boleh membantu anda memenuhi keperluan ini sambil memastikan kos pendaratan anda terkawal.

Pengedaran inventori pada asasnya ialah amalan menempatkan barangan anda di berbilang lokasi atau gudang supaya lebih dekat dengan pelanggan anda. Kedekatan bermakna masa penghantaran yang lebih cepat dan yuran penghantaran yang lebih rendah. Malah, mengagihkan inventori boleh mengurangkan kos penghantaran sebanyak 25%. Itu adalah penjimatan yang boleh anda sampaikan kepada pelanggan anda, mencipta pengalaman membeli yang membuatkan mereka kembali.

Manfaatkan teknologi baru muncul

Sukar untuk meningkatkan kos pendaratan anda jika anda buntu bekerja dengan perisian dan teknologi yang lapuk. Setiap tahun operasi logistik menjadi lebih canggih. Walaupun teknologi baru muncul ini selalunya memerlukan kos, ia cenderung membayar sepuluh kali ganda dari semasa ke semasa.

Daripada menggunakan AI untuk mengoptimumkan pengedaran inventori anda kepada menggunakan kaedah pengeluaran yang lebih cekap kos di bahagian bekalan, mencari teknologi yang betul boleh menjadi rahmat untuk keuntungan anda.

Cari rakan kongsi yang betul

Logistik ialah pelaburan yang besar—mungkin yang terbesar untuk perniagaan e-dagang. Mencari rakan kongsi yang betul boleh memberi kesan besar pada kos pendaratan anda.

Adakah 3PL anda mempunyai gudang yang terletak berhampiran dengan pangkalan pelanggan anda? Adakah mereka mempunyai kadar pra-rundingan dengan pembawa? “Ya” kepada kedua-dua soalan ini boleh menjimatkan wang anda dan pelanggan anda. Adakah anda perniagaan bermusim yang melihat banyak pusing ganti inventori? Pastikan rakan kongsi anda tidak mengenakan bayaran tambahan untuk setiap penghantaran masuk atau barang akan menjadi mahal dengan cepat.

Ini hanyalah beberapa contoh, tetapi terdapat berpuluh-puluh pertimbangan semasa memilih rakan kongsi yang betul.

Cuba cari rakan kongsi pengangkutan dan logistik yang berpengalaman dengan e-dagang dan menegak anda secara khusus. Anda juga ingin mencari rakan kongsi yang mencari peluang untuk mengoptimumkan logistik anda untuk anda. Anda mungkin bukan pakar rantaian bekalan, tetapi mereka sepatutnya begitu. Siapa yang lebih baik untuk mengenal pasti cara untuk menjimatkan wang anda?

Mari jadikan ia pendaratan lembut

Sekarang setelah anda memahami maksud kos pendaratan dan sebab ia penting, anda boleh mula mencuba untuk mengoptimumkan kos anda.

Jika anda ingin meningkatkan kos pendaratan anda melalui pengedaran inventori, teknologi baru muncul dan rakan kongsi yang hebat, Rangkaian Pemenuhan Shopify boleh tolong.

Ciri Rangkaian Pemenuhan Shopify termasuk

  • Liputan penghantaran 2 hari merentasi kebanyakan Amerika Syarikat
  • Pengurusan dan pengedaran inventori automatik
  • Teknologi pengurusan gudang termaju dan integrasi kedai Shopify penuh
  • Perkongsian dengan penghantar pengangkutan Flexport untuk mengoptimumkan keseluruhan rantaian bekalan anda
  • Pulangan yang mudah diuruskan oleh Shopify
  • Tiada yuran penyimpanan untuk barangan yang dijual dalam tempoh enam bulan
  • Tiada yuran masuk atau yuran bermusim

Bersedia untuk mengurangkan kos pendaratan anda? Mulakan dengan Shopify Fulfillment Network.

source: https://www.shopify.co.id/blog/landed-cost

Post a Comment for "What Is Landed Cost? How To Calculate It (2022)"