Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

How This LGBTQ Book Store Moved From Online to IRL (2022)

Di seluruh dunia, apabila orang aneh mencari komuniti atau perlindungan, mereka mencari kedai buku LGBTQ. Dari Bilik Giovanni di Philadelphia ke Kedai Buku Glad Day di Toronto, kedai buku LGBTQ mempunyai sejarah yang mendalam dan telah lama berkhidmat sebagai tonggak budaya dan aktivisme LGBTQ. Dengan semangat itulah Matthew Cornford memulakan Queer Lit pada Ogos 2021.

Queer Lit bermula sebagai kedai buku dalam talian yang berpangkalan di Manchester, UK, menyediakan stok buku LGBTQ secara eksklusif. Matthew bekerja dalam undang-undang apabila dia melawat kedai buku rantaian besar di Manchester dan mendapati tiada bahagian LGBTQ.

“Saya fikir, betul, OK, mungkin ini perlu diubah,” katanya. “Dan konsep Queer Lit bermula dari situ.”

Membuka perniagaan dalam talian—terutama perniagaan yang secara tradisinya dikenali sebagai bata-dan-mortar—di tengah-tengah pandemik bukanlah sesuatu yang mudah. Tetapi Matthew membuatnya berlaku dan malah menemui cara untuk mencipta semula rasa komuniti yang penting itu, seperti memulakan program buku percuma dan kelab buku Queer Lit.

Kini, Queer Lit mempunyai lokasi fizikalnya sendiri di Manchester yang Matthew bina hasil pinjaman daripada Shopify Capital. Ruang ini adalah rak hijau dari dinding ke dinding, dipenuhi dengan tajuk yang merangkumi spektrum identiti LGBTQ penuh.

Queer Lit malah dinamakan Perniagaan Baharu Terbaik di Anugerah Perniagaan LGBTQ+. Ia berubah daripada menawarkan 700 judul dalam talian kepada menawarkan 2,000 judul dalam ruang fizikalnya.

Shopify bercakap dengan Matthew tentang berkhidmat kepada komuniti LGBTQ, dan berkembang dari dalam talian untuk memasukkan batu bata dan mortar.

Shopify: Kedai buku LGBTQ adalah asas komuniti dan tempat penting untuk berkumpul. Apabila anda mempunyai kedai dalam talian, bagaimanakah anda mencipta semula rasa komuniti itu?

Matthew: Apabila kami mula, saya perlu berhati-hati tentang stok yang kami ada, kerana ada had yang boleh kami kendalikan sebagai perniagaan baharu. Jadi ini bermakna bertanya kepada komuniti kita, apakah yang mereka mahu lihat di kedai? Dan bukannya “Bagaimana anda mahu kami menjual buku?” ia adalah “Bagaimana anda mahu kami berinteraksi dan menyokong komuniti kami?” Itulah sebabnya sebelum kami membuka kedai batu bata dan mortar, kami telah pun memulakan program, seperti buku percuma untuk sekolah.

Shopify: Mengapakah sangat penting untuk mendengar daripada komuniti dan mengetahui perkara yang mereka mahu lihat?

Matthew: Komuniti kami sangat pelbagai dan ia tidak seperti komuniti lain di luar sana. Hanya dengan bertanya dan mendengar kami dapat mencipta apa yang kami lakukan.

Saya mempunyai seorang kanak-kanak berusia 13 tahun datang hanya beberapa hari yang lalu—seorang gadis transgender muda bersama ayahnya. Ayahnya betul-betul berdiri di hadapan dan berkata, “Saya akan memberi anda sedikit ruang,” kerana mereka mahu masuk dan bertanya tentang sokongan untuk diri mereka sendiri dan melihat diri mereka dalam sastera. Anda tidak pergi ke kedai buku biasa dan meminta perkara seperti ini, kerana mereka tidak akan mempunyai pengalaman hidup itu untuk dapat mendengar.

Ia adalah suasana yang sangat berbeza yang perlu diwujudkan dan keterbukaan yang perlu diwujudkan dalam talian dan dalam kedai dan di media sosial kami: Bahawa sesiapa sahaja boleh datang dan bertanya apa-apa, dan dilihat dan didengari serta dihargai dalam masa yang singkat. kedai.


Shopify: Adakah ia sentiasa menjadi matlamat untuk mempunyai lokasi fizikal?

Matthew: Saya rasa begitu. Maksud saya, ia adalah salah satu masa yang pelik itu, kerana saya tahu bahawa kita tidak boleh kerana kita memulakan ini hanya pada awal penguncian. Saya tahu bahawa kami perlu berpegang teguh dan melakukan dalam talian dan menunjukkan sistem kepercayaan teras kami dalam talian atas beberapa sebab. Satu, untuk memastikan orang ramai membeli-belah dan berbelanja bersama kami. Tetapi juga untuk hanya melalui COVID dan sampai ke penghujung COVID dan masih memberi orang alasan untuk datang dan melawat kami di kedai.

Shopify: Apakah cabaran terbesar untuk membuka kedai batu bata dan mortar?

Matthew: Stok. Semestinya stok. Apabila anda dropshipping, atau anda mendapatkannya dengan cepat. Saya tidak perlu memilikinya sekarang. Saya boleh mendapatkannya untuk esok, menghantarnya dan sebagai pelanggan anda mungkin tidak begitu menyedarinya. Apabila anda berjalan ke kedai saya, saya perlu memberi anda keterlihatan stok yang cukup besar untuk anda mendapat pilihan yang baik. Jika kami tidak membekalkannya, kami akan sentiasa dilihat sebagai kedai kecil yang tidak mempunyai banyak.

Shopify: Apakah yang anda boleh lakukan dengan mempunyai lokasi fizikal yang anda tidak boleh lakukan sebelum ini?

Matthew: Buat perbualan secara bersemuka dengan pelanggan yang mereka tidak mahu lakukan dalam talian. Orang ramai mahu masuk dan hanya bercakap dengan anda dan mereka mahu membuka diri. Ya, perbualan tidak syak lagi akan berakhir dengan buku, tetapi akarnya hanya dengan bermula dari mana yang mereka rasa.

Kadang-kadang orang hanya mahukan novel percintaan yang sangat bagus. Pada masa lain orang mahukan buku yang menyokong mereka mengenai persoalan mereka tentang jantina, atau seksualiti mereka, atau identiti mereka. Saya masuk lebih awal dan saya mempunyai pasangan poliamor masuk. Saya berbual tentang kehidupan cinta dan hubungan saya dan separuh lagi saya dan kemudian mereka berkata, “Jadi, kami berpolitik dan kami telah cuba membukanya, tetapi kemudian cemburu muncul.” Dan kemudian tiba-tiba sekarang kita bercakap tentang buku. Jadi apabila anda melakukan itu dalam talian, interaksi itu tidak berlaku dengan cara itu.


source: https://www.shopify.co.id/blog/queer-lit-lgbtq-bookstore

Post a Comment for "How This LGBTQ Book Store Moved From Online to IRL (2022)"