Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

8 Types of Shipping Methods to Consider in 2022

Apabila kebanyakan orang berfikir tentang cara menjalankan perniagaan yang berjaya, perkapalan tidak selalunya salah satu perkara pertama yang terlintas di fikiran. Tetapi walaupun ini adalah proses latar belakang, ia adalah bahagian penting untuk memastikan syarikat anda bertahan.

Ia juga merupakan salah satu bahagian yang paling kompleks. Jadi, jika anda tidak yakin dengan pemahaman anda tentang jenis penghantaran yang berbeza, sekarang adalah masa untuk membetulkannya.

Dan bertuah untuk anda, kami mempunyai semua maklumat!

Dalam artikel ini, kita akan melihat jenis penghantaran yang paling biasa, maksudnya untuk perniagaan anda dan masa yang sesuai untuk menggunakannya atau bertukar daripada satu jenis kepada yang lain. Kita juga akan melihat bagaimana definisi berubah dalam kalangan pembawa teratas.

(Pssst. Dan ambil perhatian: Shopify Shipping menawarkan diskaun hebat sehingga 88% dengan pembawa utama seperti UPS, USPSdan DHL.)

Jenis Kaedah Penghantaran yang Popular

1. Dipercepatkan

secara umum, dipercepatkan hanyalah istilah selimut yang bermaksud lebih cepat daripada masa penghantaran standard. Setiap pembawa akan mempunyai nama berjenama tersendiri untuk penghantaran dipercepatkan, serta definisi untuk maksud istilah tersebut. Apa yang berlaku untuk satu pembawa mungkin tidak sesuai untuk pembawa yang lain.

Untuk benar-benar memahami masa penghantaran dan kadar penghantaran yang dipercepatkan, anda perlu melakukan penyelidikan anda mengikut pembawa.

Berikut ialah beberapa contoh perkhidmatan penghantaran dipercepatkan dan masa penghantaran untuk beberapa syarikat penerbangan teratas.

Penghantaran Dipercepatkan UPS

UPS biasanya tidak menggunakan istilah “dipercepatkan”, kecuali untuk perkhidmatan UPS Worldwide Expedited.

Penghantaran Dipercepatkan USPS

USPS terutamanya menggunakan istilah Mel Keutamaan dan Mel Keutamaan Ekspres untuk merujuk kepada perkhidmatan penghantaran dipercepatkan.

Di dalam AS:

  • Mel Keutamaan biasanya dihantar dalam masa 1 hingga 3 hari perniagaan
  • Mel Express Keutamaan dihantar dalam masa 1 hingga 2 hari

Kami akan memberi anda lebih banyak pecahan terperinci Mel Keutamaan dalam sedikit masa.

Satu lagi perkhidmatan penghantaran dipercepatkan untuk pakej kecil dan ringan ialah Surat Kelas Pertama USPS. Pakej kecil dihantar dalam 2 hingga 5 hari perniagaan, dan mel biasa dihantar dalam 1 hingga 5 hari perniagaan.

Penghantaran Dipercepatkan DHL

dalam AS, DHL mempercepatkan penghantaran dijenamakan sebagai SmartMail. Untuk penghantaran antarabangsa, perkhidmatan ini dipanggil International Direct.

  • SmartMail Parcel & Parcel Plus: Expedited Max menghantar dalam 2 hingga 3 hari perniagaan, Expedited menghantar dalam 2 hingga 5 hari
  • Rumah Pangsa SmartMail (untuk sampul rata): 3 hingga 8 hari
  • Parcel International Direct: 3 hingga 10 hari perniagaan

2. Semalaman

Yang ini sedikit lebih mudah: semalaman bermakna pakej akan sampai sehari selepas ia dihantar. Sama seperti “dipercepatkan”, pembawa yang berbeza selalunya menggunakan terminologi berbeza berjenama dan unik untuk syarikat mereka.

Sebagai contoh, Udara Hari Seterusnya UPS atau Next Day Air Saver ialah perkhidmatan yang anda cari jika anda ingin penghantaran semalaman melalui UPS. Contoh kadar ialah: kadar harian untuk penghantaran 1 paun dari New York City ke Chicago ialah $79.96.

Seperti yang anda lihat, kadar ini boleh meningkat dengan cepat. Tetapi jika anda bekerjasama dengan platform yang boleh menawarkan diskaun pra-rundingan, anda boleh menjimatkan masa yang besar. Sebagai contoh, kos akhir untuk ahli pelan Shopify ialah $35.27 untuk penghantaran yang sama ini selepas a 56% diskaun digunakan secara automatik.

USPS tidak menawarkan pilihan semalaman yang dijamin, tetapi perkhidmatan Mel Express Keutamaan mereka menawarkan maksimum 1 hingga 2 hari. Tidak terlalu teruk.

3. Mel Keutamaan

mel keutamaan

USPS.com

Tidak seperti banyak terma penghantaran lain, Mel Keutamaan adalah lebih kepada nama jenama daripada kaedah penghantaran biasa. USPS mencipta perkataan itu dan memandangkan ia adalah jenama, Priority Mail hanya ditawarkan oleh USPS. (Tetapi jangan biarkan nama itu menipu anda—ia berfungsi sangat serupa dengan kaedah penghantaran seperti penghantaran dipercepatkan dan semalaman.)

Mel Keutamaan biasanya dihantar dalam 1 hingga 3 hari perniagaan di AS, bergantung pada asal dan destinasi. Jika anda sedang mencari tarikh secara spesifik, lihat Peta Penghantaran Mel Keutamaan USPS.

Sebagai tambahan kepada Mel Keutamaan standard, perkhidmatan ini juga tersedia sebagai Mel Express Keutamaan, yang menawarkan masa penghantaran 2 hari atau hari berikutnya sebelum jam 6 petang keesokan harinya atau wang anda dikembalikan. Anda juga boleh memilih penghantaran kadar rata dengan pilihan Mel Keutamaan standard dan ekspres. Jika anda membuat penghantaran ke antarabangsa, anda boleh menggunakan Priority Mail International atau Priority Mail Express International.

Tidak kira pilihan anda, USPS akan mengambil pakej secara percuma di rumah atau pejabat anda, serta faedah lain seperti Penjejakan USPS dan insurans bernilai sehingga $100 dengan penghantaran yang layak. Perkhidmatan ini juga tersedia untuk penghantaran antarabangsa.

Jika anda menggunakan pelan Shopify, berikut ialah dua contoh diskaun yang boleh anda akses. Ini ialah kadar penghantaran untuk pakej 30 oz di AS:

Diskaun Shopify keutamaan USPS

4. Kadar rata

Walaupun kos penghantaran biasa bergantung pada saiz, bentuk dan berat pakej, penghantaran kadar rata menghapuskan semua variasi.

Sebaliknya, anda membayar satu kadar “rata” setiap kali anda menghantar kotak bersaiz khusus yang dikeluarkan oleh pembawa. Tidak kira betapa beratnya kotak itu—anda boleh memasukkan sebanyak mungkin item ke dalamnya dan anda tetap akan membayar kadar rata pembawa.

Penghantaran kadar rata boleh menjimatkan wang anda dalam jangka masa panjang jika anda menghantar barangan berat atau berbilang item di dalam satu kotak. Perlu diingat bahawa jika pakej anda cenderung lebih ringan, penghantaran kadar rata sebenarnya boleh menyebabkan anda kehilangan wang. Ini kerana, secara amnya, harga ditetapkan oleh pembawa untuk menampung barangan yang lebih berat.

Setiap pembawa akan mempunyai kotak sendiri dan kadar yang berkaitan. Sebagai contoh, berikut adalah lima pilihan kadar rata yang ditawarkan oleh UPS untuk penghantaran ke mana-mana sahaja di dalam AS:

  • Lebih kecil: $9.45 dan ke atas; dimensi kotak seperti kiub 4 inci, 6 x 4 x 4 inci, 8 x 6 x 2 inci
  • Kecil: $12.40 dan ke atas; dimensi kotak seperti kiub 6 inci, 8 x 6 x 5 inci, 12 x 9 x 2 inci
  • Sederhana: $14.95 dan ke atas; dimensi kotak seperti kiub 8 inci, 12 x 9 x 6 inci, 13 x 11 x 2 inci
  • besar: $19.60 dan ke atas; dimensi kotak seperti kiub 10 inci, 12 x 12 x 7 inci, 15 x 11 x 6 inci
  • Lebih besar: $24.30 dan ke atas; dimensi kotak seperti kiub 12 inci, 16 x 12 x 9 inci, 18 x 12 x 6 inci

jenis penghantaran: kadar rata

USPS.com

5. Berbilang alamat

Walaupun “berbilang alamat” secara teknikalnya bukan jenis perkhidmatan penghantaran, ia masih menjadi persoalan yang timbul untuk kebanyakan pemilik kedai perdagangan dan e-dagang.

Istilah ini merujuk kepada membenarkan pelanggan menghantar item yang berbeza dalam satu pesanan ke alamat destinasi yang berbeza. Contohnya, mereka mungkin membeli baju-t untuk diri mereka sendiri dan baju-t sebagai hadiah untuk rakan mereka, tetapi membeli kedua-duanya melalui pesanan yang sama di tapak anda.

Penggunaan lain untuk berbilang alamat ialah apabila pelanggan ingin menggabungkan kaedah pemenuhan yang berbeza untuk mengumpulkan item mereka, seperti penghantaran standard, penghantaran tempatan, pengambilan dalam kedai dan penghantaran digital kad hadiah.

Sudah tentu, pilihan ini menambah beberapa kerumitan logistik pemenuhan pesanan. Tiada kewajipan untuk anda menawarkannya, jadi jangan ragu untuk melangkau yang ini jika anda fikir ia merumitkan perkara.

Jika anda berminat untuk menawarkannya, lihat Ekosistem aplikasi Shopify untuk alat yang boleh membantu.

6. Penghantaran atau pengambilan tempatan

Jika anda perniagaan tempatan yang menjual kepada pelanggan di kawasan anda, anda mungkin mempunyai pilihan untuk melangkau penghantaran sama sekali. Ini boleh memberi manfaat yang besar untuk perniagaan kecil—pelanggan tidak perlu tertakluk kepada kemungkinan kelewatan penghantaran dan anda tidak perlu risau untuk bekerjasama dengan pembawa untuk membawa produk anda ke tempat yang mereka perlukan.

Menurut kami kajian trend penggunasatu pertiga daripada responden berkata mereka membeli secara tempatan semasa wabak itu.

Dengan penghantaran tempatan, anda boleh pergi ke papan pemuka Shopify anda dan menetapkan radius tertentu di sekitar kedai atau gudang anda, serta membuat tetapan berdasarkan ZIP dan poskod. Jika alamat pelanggan berada dalam zon itu, mereka layak secara automatik untuk penghantaran tempatan.

Pertimbangan utama untuk penghantaran tempatan ialah lebar jalur pasukan anda. Adakah anda akan menghantar pakej secara peribadi, atau adakah anda mempunyai ahli pasukan untuk membantu? Ingat perkara ini apabila anda menyediakan butiran.

Dengan pilihan pengambilan tempatan, pelanggan berdekatan boleh datang ke kedai atau gudang anda untuk mengambil pesanan mereka secara peribadi. Walaupun pilihan ini memerlukan sedikit kerja keras tambahan daripada pelanggan anda, anda akan mendapati ramai yang gembira untuk berbuat demikian jika anda berada berdekatan.

7. Antarabangsa

Penghantaran antarabangsa ialah—anda dapat menekanya—penghantaran yang berasal dari negara yang berbeza daripada destinasi. Sebaik sahaja anda mencelupkan jari kaki anda ke dalam alam perkapalan antarabangsaanda selalunya akan mendapati bahawa terdapat lebih banyak pertimbangan yang perlu diingat semasa anda memilih pilihan penghantaran terbaik anda.

Butiran ini termasuk:

  • Pengisytiharan dan borang kastam, yang memberitahu pegawai kastam di negara destinasi apa yang ada di dalam, kos atau nilai, dan sama ada barang dagangan atau hadiah.
  • Cukai, tarif dan duti yang berkenaan. Perlu diingat bahawa pelanggan anda akan bertanggungjawab untuk sebarang bayaran kastam tambahan, jadi adalah idea yang baik untuk menambah amaran yang jelas pada tapak web anda untuk mengelakkan kejutan. Shopify Markets ialah cara terbaik untuk skala perniagaan e-dagang anda di peringkat antarabangsa.

Menentukan kos adalah satu lagi bidang yang mungkin menjadi rumit. Ini kerana harga biasanya berbeza-beza bergantung pada negara asal dan destinasi anda.

Berikut ialah beberapa contoh kadar (dan diskaun pelan Shopify) untuk menggunakan DHL untuk menghantar pakej 1 paun ke peringkat antarabangsa dari New York City ke Toronto, London dan Sydney.

Kadar DHL Express Shopify

8. Pengangkutan

Pengangkutan ialah jenis perkhidmatan penghantaran utama yang digunakan untuk menghantar barangan dalam kuantiti yang banyak, biasanya dihantar pada palet dan dalam bekas penghantaran. Secara umumnya, penghantaran dianggap sebagai pengangkutan jika beratnya lebih daripada 150 paun atau lebih besar daripada 30 x 30 x 30 inci.

Jika kedai anda telah berkembang dengan ketara dan anda mendapati diri anda mempunyai lebih banyak permintaan penghantaran, pengangkutan mungkin merupakan penyelesaian yang baik.

Biasanya, perniagaan perdagangan menggunakan pengangkutan untuk menghantar kuantiti produk secara besar-besaran ke pusat pengedar atau pemenuhan, di mana mereka kemudiannya boleh menggunakan kaedah penghantaran serantau atau tempatan untuk mendapatkan produk ke tangan pelanggan.

Terdapat beberapa jenis penghantaran barang:

  • Pengangkutan udara melalui kapal terbang
  • Pengangkutan laut melalui kapal
  • Pengangkutan darat melalui trak
  • Pengangkutan pelbagai mod melalui gabungan kenderaan

Untuk mendapatkan sebut harga mengenai penghantaran barang, anda perlu menyemak dengan pembawa yang anda sedang pertimbangkan. Ramai yang tidak menawarkan harga pendahuluan—sebaliknya mereka memilih sebut harga tersuai. Ingat bahawa masa dan kadar penghantaran akan bergantung pada beberapa faktor, seperti mod pengangkutan yang anda pilih, asal dan destinasi, saiz dan berat serta sama ada anda memerlukan sebarang pengendalian khas.

Cari jenis penghantaran yang sesuai

Seperti yang anda lihat—dan anda mungkin sudah tahu—dunia perkapalan boleh menjadi rumit. Kerumitan ini berganda apabila anda melihat betapa berbezanya semua butiran apabila melihat pembawa dan perkhidmatan yang berbeza.

Apabila anda memikirkan jenis penghantaran yang sesuai untuk perniagaan anda, adalah penting untuk membeli-belah untuk memastikan anda memahami sepenuhnya semua pilihan anda. Dengan cara itu, anda boleh yakin bahawa anda mencari kombinasi sempurna anda.

Temui Penghantaran yang Lebih Murah dengan Shopify

source: https://www.shopify.co.id/blog/types-of-shipping

Post a Comment for "8 Types of Shipping Methods to Consider in 2022"