Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Widget HTML #1

8 Popular Payment Options for Merchants — Backoffice (2022)

Pelanggan hari ini menjangkakan untuk membuat pembelian menggunakan beberapa kaedah, termasuk pembayaran tunai, kad kredit dan debit, dan pembayaran dalam talian melalui perkhidmatan dompet mudah alih. Ini meletakkan tanggungjawab kepada pemilik perniagaan untuk dapat menerima pembayaran dalam semua jenis format. Mempelajari cara menyediakan perniagaan anda untuk menerima jenis pembayaran yang berbeza akan membantu memastikan asas pelanggan anda gembira—dan perbelanjaan.

Pembeli hari ini membayar barangan dan perkhidmatan menggunakan lapan jenis pembayaran pokok. Berikut ialah ikhtisar kaedah pembayaran ini, termasuk kelebihan dan kekurangan yang disertakan dengan setiap kaedah pembayaran.

1. Kad kredit dan debit

Pembayaran kad kredit dan debit ialah jenis pembayaran yang paling biasa. Syarikat kad kredit, termasuk Visa, Mastercard, American Express dan Discover, memberikan kredit kepada pembeli; mereka menanggung harga pembelian, dan pelanggan membayar baki kad mereka setiap bulan. Kad debit, bukannya memberikan kredit kepada pembeli, memotong wang terus daripada akaun bank pembeli.

  • Kelebihan pembayaran kad kredit dan debit: Kad kredit membolehkan pelanggan membuat pembelian besar walaupun pada masa ini mereka tidak mempunyai wang tunai yang banyak. Ini mungkin memberi manfaat kepada peruncit, kerana menggunakan kad kredit biasanya menghasilkan jumlah troli beli-belah yang lebih besar berbanding jika pelanggan membayar dengan tunai. Kad debit hanya membenarkan pelanggan membelanjakan apa yang ada dalam akaun bank mereka, tetapi mereka menawarkan kemudahan dan keselamatan pelanggan, kerana mereka tidak perlu bersiar-siar dengan sejumlah besar wang tunai di dalam dompet mereka.
  • Kelemahan pembayaran kad kredit dan debit: Kelemahan utama ialah yuran pemprosesan pembayaran yang dikenakan oleh syarikat kad kredit kepada peniaga. Kebanyakan yuran kad debit kekal di bawah 1% daripada harga pembelian, tetapi sesetengah kad kredit boleh mengenakan bayaran kepada pedagang sehingga 3.5% daripada harga pembelian. Tambahan pula, terdapat ketinggalan dari masa pembelian berlaku hingga apabila jumlah itu muncul dalam akaun bank pedagang. Ini berbeza dengan wang tunai, yang tersedia serta-merta selepas jualan.

2. Wang tunai

Pembayaran tunai ialah kaedah pembayaran yang paling tradisional (dan tidak, kami tidak memasukkan sistem barter dalam senarai kami). Ini adalah apabila pelanggan menyerahkan kertas atau mata wang syiling kepada peniaga.

  • Kelebihan pembayaran tunai: Peniaga menerima bayaran serta-merta, dan mereka tidak berhutang sebarang bayaran untuk pemprosesan pembayaran.
  • Kelemahan pembayaran tunai: Untuk semua kesederhanaannya, wang tunai telah kehilangan banyak daya tarikannya di kalangan pelanggan. Ramai pelanggan memilih kad kredit yang memberi mereka ganjaran pulangan tunai, sementara yang lain menyukai kemudahan perkhidmatan pembayaran mudah alih yang dibenamkan ke dalam telefon pintar dan jam tangan pintar mereka. Bagi peniaga, menyimpan wang tunai di tapak menyebabkan mereka terdedah kepada kecurian. Dan untuk peruncit dalam talian, menerima wang tunai sebahagian besarnya tidak praktikal, jika tidak mustahil.

3. Dompet mudah alih

Perkhidmatan dompet mudah alih berfungsi melalui apl yang dijalankan pada telefon pintar, tablet dan jam tangan pintar serta memaut ke kad kredit, kad debit atau akaun bank pelanggan. Ia termasuk Apple Pay, Google Pay dan Samsung Pay. Setelah seseorang menyediakan akaun dompet mudah alih mereka, mereka boleh menggunakan apl ini untuk membayar barangan di vendor yang menerima pembayaran mudah alih.

  • Kelebihan pembayaran dompet mudah alih: Dompet mudah alih menawarkan kemudahan yang hebat kepada pelanggan, yang boleh menggunakannya di terminal ketik untuk membayar di kedai batu bata dan mortar atau dalam troli beli-belah dalam talian apabila membeli barangan melalui internet. Walaupun mereka belum lagi menyaingi kad kredit atau debit dalam populariti, populariti mereka semakin meningkat. Pengguna global membelanjakan $1.786 bilion melalui pembayaran mudah alih pada 2021, dan penganalisis kewangan menjangkakan angka itu meningkat lebih tiga kali ganda dalam tempoh lima tahun.
  • Kelemahan pembayaran dompet mudah alih: Pedagang akan memerlukan terminal pembayaran baharu untuk menerima urus niaga ketik untuk bayar di kedai batu bata dan mortar. Banyak apl dompet mudah alih turut meletakkan had transaksi pada pelanggan mereka—had yang cenderung jauh lebih rendah daripada kebanyakan had kad kredit. Ini boleh meletakkan penutup tiruan pada saiz pembelian pelanggan.

4. Beli sekarang, bayar kemudian (BNPL)

Pelan beli sekarang, bayar kemudian (BNPL) ialah pinjaman yang ditawarkan oleh syarikat BNPL kepada pelanggan supaya mereka boleh membeli barangan secara kredit, tetapi tanpa kad kredit. Pemberi pinjaman BNPL yang popular termasuk Ansuran Bayar Kedai daripada Shopify, Affirm, Afterpay, Sezzle, PayPal dan Klarna. BNPL amat popular untuk membeli-belah dalam talian, dan beberapa peruncit batu bata dan mortar kini menerimanya di kedai.

  • Kelebihan BNPL: Perkhidmatan BNPL memberikan kredit kepada pengguna, termasuk kepada kebanyakan mereka yang tidak mempunyai kredit yang baik atau mereka yang tidak mempunyai kad kredit. Bagi pengguna, biasanya tiada bayaran dikenakan untuk menggunakan perkhidmatan tersebut. Pelanggan membayar balik pinjaman secara ansuran tanpa faedah, melainkan mereka terlepas pembayaran. Walaupun begitu, faedah cenderung kurang daripada caj kad kredit. BNPL sering menggalakkan pelanggan untuk berbelanja lebih daripada yang mereka mungkin dengan wang tunai, kad debit atau kad kredit tradisional.
  • Kelemahan BNPL: Perkhidmatan BNPL tidak mengenakan kadar faedah yang tinggi kepada pelanggan; mereka sebaliknya mengenakan peratusan yang lebih tinggi kepada peruncit. Ini biasanya berkisar antara 2% hingga 8% daripada pembelian, yang jauh lebih tinggi daripada caj kad kredit kepada peruncit.

5. Cek

Sesetengah pelanggan masih membayar dengan cek kertas, sama ada daripada akaun cek peribadi atau dengan cek juruwang daripada bank. Cek ini berfungsi sebagai nota janji hutang yang boleh ditebus oleh peruncit di bank dengan wang tunai.

  • Kelebihan pembayaran cek: Bagi pelanggan, cek datang dengan hampir tiada had pembelian. Mereka boleh mendraf cek yang meliputi sebarang jumlah wang dalam akaun bank mereka.
  • Kelemahan pembayaran cek: Penipu kewangan telah lama mengutamakan cek sebagai cara untuk menghalang peniaga daripada wang. Untuk mengelakkan risiko cek melantun, peniaga mesti melabur dalam terminal pemprosesan cek yang memproses transaksi kewangan sedemikian dengan pantas. Pembaca cek ini biasanya berharga $250 dan mesti memaut ke rangkaian pengesahan pembayaran. Oleh itu, banyak perniagaan kecil menerima cek bank tetapi menolak cek peribadi.

6. Pindahan bank

Juga dikenali sebagai pindahan kawat, pindahan bank menghantar wang terus dari akaun seseorang atau perniagaan ke akaun orang atau perniagaan lain. Pemindahan ini popular untuk pembelian yang sangat besar, terutamanya yang melibatkan hartanah.

  • Kelebihan pindahan wang melalui bank: Pemindahan bank adalah sangat selamat. Walaupun mereka datang dengan yuran sekali untuk kedua-dua penghantar dan penerima, mereka tidak melibatkan komisen berasaskan peratusan seperti yang akan dibayar dalam transaksi BNPL atau kad kredit.
  • Kelemahan pemindahan bank: Pindahan bank tidak praktikal untuk kebanyakan pembelian setiap hari. Mereka memerlukan perancangan awal kerana mereka biasanya memerlukan interaksi dengan wakil bank semasa waktu perniagaan. Yuran pemindahan wayar sekali sahaja (selalunya antara $30 hingga $50) boleh menjadi terlalu tinggi apabila dikaitkan dengan pembelian kecil. Atas sebab ini, pindahan bank cenderung terhad kepada pembelian yang sangat besar.

7. Autopay

Sistem autopay secara automatik mendebit akaun bank, kad kredit atau kad debit seseorang pada tarikh yang ditetapkan, biasanya sekali sebulan. Autopay popular untuk pembayaran kad kredit, pembayaran utiliti, langganan bulanan dan derma amal berjadual.

  • Kelebihan autopay: Autopay menggalakkan pengekalan pelanggan, kerana pelanggan boleh menjadualkan pembelian automatik berbanding dengan membenarkan semula pembayaran setiap bulan. Pelanggan juga menyukai autopay kerana ia menghalang mereka daripada kehilangan pembayaran penting untuk item seperti perkhidmatan telefon dan bil elektrik.
  • Kelemahan autopay: Autopay hanya digunakan untuk transaksi tertentu yang berlaku secara berkala. Ia tidak berfungsi untuk semua jenis pembelian atau untuk pembelian sekali sahaja.

8. Mata wang kripto

Cryptocurrency telah menjadi cara yang semakin berdaya maju untuk membayar barangan dan perkhidmatan, kerana perkhidmatan seperti BitPay dan Wirex menawarkan kad debit pengguna boleh membiayai dengan cryptos arus perdana seperti Bitcoin.

  • Kelebihan pembayaran crypto: Banyak mata wang digital terkemuka, termasuk Bitcoin, dijalankan melalui rantaian blok, yang merupakan sistem yang merekodkan transaksi kewangan menggunakan rangkaian komputer peer-to-peer yang terdesentralisasi. Blockchain ini beroperasi secara bebas daripada kawalan kerajaan, yang menarik minat orang yang ingin menggunakan mata wang yang berada di luar sistem kewangan yang disokong kerajaan. Menerima kripto sebagai pembayaran membuka perniagaan kepada khalayak ini.
  • Kelemahan pembayaran crypto: Berbanding dengan mata wang “fiat” yang disokong kerajaan seperti dolar AS dan euro, mata wang kripto tidak stabil dan terdedah kepada kerugian besar dalam nilai. Ini mungkin menimbulkan risiko kepada pedagang yang menerima pembayaran crypto. Crypto juga tidak mempunyai infrastruktur pembayaran teguh yang dinikmati oleh kad kredit, kad debit dan pembayaran mudah alih.

Cara memilih pilihan pembayaran perniagaan anda

Sambil anda memikirkan cara terbaik untuk perniagaan anda memproses pembayaran, berikut ialah beberapa perkara yang perlu dipertimbangkan.

  • Siapa pelanggan anda? Buat profil pelanggan ideal anda. Berapakah umur mereka? Apakah demografi mereka? Apakah kedai lain yang sering mereka kunjungi? Bagaimana mereka membayar di kedai-kedai itu? Jawapan kepada soalan anda akan memaklumkan jenis pembayaran yang perlu anda terima.
  • Apa yang anda mampu? Ia memerlukan wang untuk menerima pembayaran melalui kad kredit, yang memerlukan terminal pembayaran dan memberi syarikat kad kredit potongan keuntungan anda. Ia juga memerlukan wang untuk menerima urus niaga BNPL atau untuk memproses cek dengan selamat. Tentukan di mana anda mampu untuk melabur dalam sistem pembayaran anda dan gunakan keputusan ini untuk menentukan pilihan pembayaran tertentu.
  • Bagaimana dan di mana anda ingin berniaga? Di manakah perniagaan anda akan beroperasi? Jika anda berada dalam talian, anda mempunyai sedikit keperluan untuk mengendalikan wang tunai atau cek, tetapi anda perlu disediakan untuk kad kredit, kad debit dan mungkin BNPL. Jika anda menjalankan kedai batu bata dan mortar di tempat yang mempunyai internet berjerawat, anda akan melihat nilai tunai yang besar. Jika anda percaya pada kewangan terdesentralisasi, anda mungkin menggunakan kripto. Biarkan rancangan perniagaan anda dan nilai anda membimbing pilihan pembayaran yang anda tawarkan.

Fikiran akhir

Terdapat banyak jenis pilihan pembayaran yang tersedia untuk perniagaan kecil hari ini. Pemprosesan pembayaran berasaskan kad adalah pilihan yang paling biasa. Ya, syarikat kad akan mengenakan bayaran kepada anda, tetapi jumlah pembelian yang dibuat dengan kad kredit secara rutin melebihi jumlah pembelian yang dibuat dengan tunai. Perkhidmatan BNPL juga boleh membawa kepada jumlah pembelian yang besar. Mengendalikan wang tunai mungkin membolehkan anda melayani pelanggan yang tidak mengambil bahagian dalam pasaran kredit—terutamanya pelanggan yang sangat muda atau warga emas.

Memandangkan banyak pilihan, peruncit mempunyai lebih banyak pilihan berbanding sebelum ini dalam hal menerima pembayaran. Dengan mengenal pasti pilihan pembayaran pelanggan dan belanjawan untuk perkakasan yang diperlukan, pemilik perniagaan kecil boleh memilih gabungan tepat pilihan pembayaran yang sesuai dengan keperluan unik syarikat mereka.

Soalan lazim pilihan pembayaran

Apakah tiga jenis pilihan pembayaran utama

Tiga jenis pembayaran yang paling biasa dalam pasaran hari ini ialah kad kredit, kad debit dan tunai. Urus niaga kad kredit dan debit melibatkan yuran yang dibayar oleh peniaga kepada syarikat kad, tetapi ia cenderung melibatkan jumlah pembelian yang lebih besar daripada transaksi tunai.

Apakah yang perlu anda pertimbangkan semasa memilih pilihan pembayaran?

Pertimbangkan tiga perkara utama apabila memilih pilihan pembayaran untuk ditawarkan: Cara pelanggan ideal anda biasanya membuat pembelian, jumlah wang yang anda sanggup laburkan dalam peralatan seperti terminal pembayaran dan jumlah perniagaan anda secara peribadi berbanding dalam talian.

source: https://www.shopify.co.id/blog/payment-options

Post a Comment for "8 Popular Payment Options for Merchants — Backoffice (2022)"