6 Popular Payment Processing Companies for Small Businesses (2022)
Kebenaran bantu diri yang biasa ialah kita menerima cinta yang kita fikir kita patut. Letakkan halangan dan anda tidak akan mendapat kepuasan romantis—tidak kira berapa banyak kasih sayang yang ditujukan kepada anda.
Sama seperti bakal romantis mesti bersedia untuk menerima cinta, perniagaan kecil mesti bersedia untuk menerima bayaran. Nasib baik bagi pemilik perniagaan, vendor yang dikenali sebagai pemproses pembayaran akan memudahkan proses tersebut. Menerima cinta, sudah tentu, adalah perkara yang lebih pelik.
Apakah pemprosesan pembayaran untuk perniagaan kecil?
Pemprosesan pembayaran ialah fungsi perniagaan kritikal untuk menerima bayaran daripada pelanggan untuk barangan dan/atau perkhidmatan. Pemprosesan pembayaran dalam talian melibatkan pelanggan, pedagang, pemproses pembayaran, gerbang pembayaran (untuk transaksi dalam talian), bank pelanggan atau syarikat kad kredit dan akaun pedagang.
Pemprosesan pembayaran hendaklah cekap, selamat, berpatutan dan mesra pengguna. Untuk menerima pembayaran kad kredit, pembayaran kad debit dan pembayaran dompet digital (seperti Apple Pay dan Google Pay), perniagaan mesti bekerjasama dengan pemproses pembayaran pihak ketiga, yang berkomunikasi antara pihak yang terlibat dalam transaksi.
Perkara yang perlu dipertimbangkan semasa memilih pemprosesan pembayaran untuk perniagaan kecil
Matlamat utama untuk bekerjasama dengan pemproses pembayaran adalah untuk meningkatkan keuntungan dan kepuasan pelanggan sambil mengurangkan beban pentadbiran. Untuk mencapai matlamat ini, pemilik perniagaan kecil menilai yuran transaksi, struktur harga, kemudahan penggunaan, ciri yang disertakan dan kualiti perkhidmatan pelanggan.
Yuran transaksi
Walaupun transaksi kad kredit biasanya membawa yuran pedagang yang lebih tinggi daripada transaksi debit dan ACH, banyak perniagaan kecil menerima pembayaran kad kredit kerana ia popular dengan pelanggan. Pembayaran kad kredit sangat popular, pemproses pembayaran sering dirujuk sebagai pemproses kad kredit, walaupun kebanyakan syarikat pemprosesan kad kredit juga memproses transaksi ACH dan kad debit.
Jika perniagaan anda menerima kad kredit, beri perhatian khusus kepada yuran transaksi kad kredit dan pembolehubah lain. Sebagai contoh, banyak syarikat pemprosesan pembayaran kad kredit mengenakan yuran yang lebih tinggi untuk pembayaran kad kredit dalam talian berbanding untuk transaksi bersemuka. Jika perniagaan anda menerima jumlah pembayaran kad kredit dalam talian yang tinggi, cari pemprosesan pembayaran untuk pelan perniagaan kecil yang menawarkan kadar yang lebih rendah untuk jenis transaksi ini.
Struktur harga
Pemproses pembayaran yang berbeza menawarkan struktur harga yang berbeza, dan model yang paling kos efektif bergantung pada purata volum urus niaga, purata amaun transaksi dan kaedah pembayaran yang diterima.
Struktur penentuan harga pemprosesan pembayaran kad kredit biasa termasuk penetapan harga kadar rata dan harga pertukaran-tambah. Struktur penetapan harga kadar rata mengenakan kadar peratusan yang sama kepada peniaga (dikira sebagai peratusan jumlah kos urus niaga) tanpa mengira jenis kad yang digunakan, manakala struktur harga pertukaran-tambah mengubah kos berdasarkan jenis kad.
Sesetengah pemproses pembayaran kad kredit juga menawarkan model langganan, mengetepikan yuran setiap transaksi tertentu sebagai pertukaran untuk caj keahlian bulanan. Untuk perniagaan yang memproses jumlah transaksi yang tinggi, pelan keahlian boleh menawarkan cara yang kos efektif untuk menurunkan kadar setiap transaksi.
Perkhidmatan pelanggan yang baik
Penyelesaian pembayaran hendaklah mudah digunakan untuk anda dan pelanggan anda. Mereka juga harus boleh dipercayai: Jika pemproses kad kredit anda tidak berfungsi, pelanggan anda tidak akan dapat membuat pembelian, yang boleh merosakkan hubungan pelanggan dan menghentikan penjanaan hasil. Banyak pemproses pembayaran menawarkan sokongan 24/7 melalui telefon atau sembang, menjadikannya mudah untuk mendapatkan bantuan jika anda mempunyai soalan atau menghadapi masalah.
Memilih syarikat pemprosesan kad kredit dengan sokongan pedagang yang kukuh boleh membantu menyelesaikan isu dengan cepat dan memastikan anda boleh menerima pembayaran daripada pelanggan dengan pasti.
Kesederhanaan
Pemprosesan kad adalah rumit, dan banyak pemproses kad kredit menawarkan perkhidmatan dan alat tambah tambahan yang mungkin bermanfaat atau tidak kepada perniagaan anda. Sebagai contoh, pembekal mungkin menawarkan kedua-dua pilihan pembayaran dalam talian dan dalam kedai, sistem tempat jualan (POS) termasuk gerbang pembayaran dan terminal fizikal atau maya, akaun pedagang bersepadu untuk membantu memperkemas pemprosesan pembayaran dan perakaunan perniagaan, dan perisian khusus untuk jualan analisis atau pengurusan inventori.
Untuk memaksimumkan kecekapan (dan meminimumkan kos), cari pelan yang menawarkan perkhidmatan yang anda perlukan—bukan yang anda tidak perlukan. Memilih penyelesaian pembayaran paling mudah yang mungkin memastikan bahawa yuran pemprosesan anda tidak mensubsidi perkhidmatan yang menguntungkan pesaing anda—bukannya anda.
6 syarikat pemprosesan pembayaran popular untuk perniagaan kecil
Banyak syarikat pemprosesan kad kredit yang popular akan menyediakan pemprosesan pembayaran untuk perniagaan kecil. Memahami ciri, kebaikan dan keburukan mereka boleh membantu dalam memilih penyelesaian pembayaran terbaik untuk perniagaan anda.
1. Semanggi
Dilancarkan pada 2012, Clover ialah sistem POS berasaskan awan dan pembekal perkhidmatan pedagang yang menawarkan teknologi pemprosesan pembayaran dalam kedai dan dalam talian. Clover menggunakan struktur harga kadar rata. Untuk pembayaran sendiri, kadar berjulat dari 2.3% hingga 2.6% campur 10¢ setiap transaksi, manakala kadar dalam talian masuk pada 3.5% tambah 10¢ setiap transaksi.
ciri-ciri
Clover menawarkan lebih daripada pemprosesan kad debit dan kredit. Perkhidmatan tambahan termasuk:
- Pembayaran peranti mudah alih
- Pemprosesan tanpa wayar
- sistem POS
- Terminal maya
- Analitis dan pelaporan
- Akaun pedagang bersepadu
- Pasaran aplikasi yang luas
Kebaikan
Clover menawarkan banyak ciri. Jika anda sedang mencari pemproses pembayaran yang boleh menyokong pengurusan inventori dan penjadualan pekerja, mengurus perhubungan pelanggan dengan CRM bersepadu dan menyediakan analitis lanjutan kepada pedagang, maka Clover mungkin menjadi rakan kongsi untuk anda.
Keburukan
Kos ialah kebimbangan utama dalam pemprosesan pembayaran untuk perniagaan kecil—dan Clover tidak murah. Yuran langganan perisian bulanan berjalan sehingga $69.95, yang lebih tinggi daripada yang dikenakan oleh kebanyakan pesaing, dan perkakasan POS boleh menjadi sangat mahal untuk pemilik perniagaan kecil, antara $49 hingga $1,649.
2. Segi empat
Square ialah penyelesaian pembayaran murah yang beroperasi pada struktur harga kadar rata dan tidak mengenakan yuran langganan bulanan. Yuran Square datang kepada 2.6% campur 10¢ untuk transaksi bersemuka dan 2.9% tambah 30¢ untuk transaksi dalam talian.
ciri-ciri
Squares menawarkan pelbagai ciri yang direka untuk perniagaan kecil. Mereka termasuk:
- sistem POS
- Fungsi invois percuma
- Pembaca kad peranti mudah alih percuma
- Penyepaduan API
- Analitis
- Penyelesaian perisian runcit dan restoran khusus
Kebaikan
Harga adalah titik jualan utama bagi penganut sistem pembayaran Square. Square tidak mengenakan yuran penamatan awal, pengaktifan, bayaran balik atau caj balik dan tiada caj langganan bulanan atau yuran pematuhan PCI, yang merupakan caj tambahan untuk pematuhan piawaian keselamatan transaksi pembayaran yang dipanggil Piawaian Keselamatan Data Industri Kad Pembayaran (juga dikenali sebagai PCI DSS, atau PCI). Ia juga dilengkapi dengan perisian POS percuma dan pembaca kad peranti mudah alih percuma.
Keburukan
Square tidak berfungsi dengan peniaga berisiko tinggi—peniaga yang diisytiharkan oleh syarikat kad kredit mempunyai risiko tertentu penipuan atau mengalami volum pulangan yang tinggi. Sesetengah pemproses pembayaran mengenakan bayaran yang dinaikkan kepada pedagang berisiko tinggi, manakala yang lain, seperti Square, tidak berfungsi sama sekali dengan mereka. Square juga hanya menawarkan sokongan pelanggan 24/7 untuk pilihan pelan berbayarnya.
3. Stax
Stax ialah penyedia akaun pedagang gaya keahlian yang mengenakan yuran langganan bulanan kepada perniagaan antara $99 hingga $199, yuran pertukaran, serta yuran setiap transaksi yang berjulat antara 8¢ hingga 15¢ setiap transaksi.
ciri-ciri
Stax menawarkan pelbagai perkhidmatan pedagang, termasuk:
- Perkhidmatan pelanggan 24/7
- sistem POS
- Terminal kad kredit fizikal
- Terminal maya percuma
- Gerbang pembayaran
- Pilihan pembiayaan hari yang sama
- pematuhan PCI
- Akaun pedagang bersepadu
Kebaikan
Stax menawarkan perkhidmatan pelanggan sepanjang masa dan pilihan deposit pada hari yang sama. Ia juga termasuk ciri pematuhan PCI. Oleh kerana struktur harga pertukaran-tambah Stax tidak termasuk yuran pemprosesan berasaskan peratusan tambahan, ia boleh menjadi pilihan kos efektif untuk perniagaan yang memproses jumlah urus niaga yang tinggi. Stax juga tidak memerlukan sebarang komitmen kontrak.
Keburukan
Stax memerlukan langganan bulanan kadar rata $99 hingga $199. Ini menjadikannya pilihan yang tidak baik untuk perniagaan yang memproses jumlah urus niaga bulanan yang rendah. Stax juga tidak berfungsi dengan pedagang berisiko tinggi.
4. Belang
Stripe ialah syarikat pemprosesan kad kredit yang menggunakan struktur harga kadar rata, mengenakan caj 2.9% campur 5¢ untuk pembayaran dalam talian dan 2.5% tambah 30¢ untuk transaksi bersemuka.
ciri-ciri
Ciri Stripe disesuaikan untuk kedua-dua syarikat runcit dan e-dagang. Sorotan termasuk:
- Terminal maya
- Terminal fizikal
- Perpustakaan besar platform dan sambungan
- Menerima pembayaran antarabangsa dan lebih 135 mata wang
- Perkhidmatan pelanggan 24/7
- Pengebilan dan invois bersepadu
Kebaikan
Stripe tidak mengenakan yuran langganan bulanan, tiada yuran persediaan dan menawarkan perkhidmatan pelanggan 24/7. Ia juga menerima pembayaran dalam 135 mata wang berbeza dan pada masa ini menawarkan pelbagai sambungan, termasuk untuk analisis jualan, pengurusan inventori, pengurusan pelanggan dan alat pengiraan cukai. Platform Stripe juga termasuk fungsi invois dan pengebilan.
Keburukan
Seperti Square, Stripe tidak berfungsi dengan pedagang berisiko tinggi. Antara muka pengaturcaraan aplikasi (API) Stripe juga memerlukan tahap kemahiran pembangunan perisian yang lebih tinggi daripada kebanyakan platform pesaingnya.
5. Depoh Pembayaran
Pembekal akaun pedagang berasaskan keahlian ini mengenakan yuran pertukaran serta yuran setiap transaksi yang berjulat antara 7¢ hingga 15¢ setiap transaksi.
ciri-ciri
Depot Pembayaran ialah penyedia perkhidmatan pedagang dengan pelbagai ciri:
- Terminal maya percuma
- Terminal kad fizikal
- Perkhidmatan pelanggan 24/7
- pematuhan PCI
- Gerbang pembayaran
- Akaun pedagang bersepadu
Kebaikan
Depot Pembayaran menawarkan percubaan bebas risiko selama 90 hari dan tidak mengenakan bayaran pembatalan kepada pedagang. Ia juga menawarkan pematuhan PCI dan perkhidmatan pelanggan 24/7. Tidak seperti pemproses pembayaran lain yang menggunakan struktur harga pertukaran-tambah, Payment Depot tidak mengenakan bayaran lebih untuk transaksi dalam talian berbanding untuk transaksi bersemuka. Sebaliknya, Depot Pembayaran menentukan kos transaksi mengikut jenis pelan. Sebagai contoh, pelan $79 sebulannya mengenakan yuran pertukaran ditambah 15¢ setiap transaksi, manakala pelan $199 sebulan mengenakan yuran pertukaran ditambah 7¢ setiap transaksi.
Keburukan
Depot Pembayaran tidak berfungsi dengan pedagang berisiko tinggi, dan penetapan harga berdasarkan keahlian menjadikannya pilihan yang tidak baik untuk perniagaan yang mempunyai pendapatan kad kredit bulanan yang lebih rendah. Pelan yang lebih murah juga termasuk had transaksi bulanan maksimum.
6. Helcim
Helcim ialah penyedia akaun saudagar yang mengenakan yuran pertukaran serta 0.3% daripada jumlah kos transaksi dan 8¢ setiap transaksi untuk pembayaran secara peribadi dan yuran pertukaran, dan 0.05% daripada jumlah kos transaksi ditambah 25¢ untuk transaksi yang dikunci.
ciri-ciri
Sebagai penyedia akaun pedagang perkhidmatan penuh, Helcim menyertakan pelbagai ciri pemprosesan pembayaran:
- pematuhan PCI
- Tiada yuran bulanan
- Akaun pedagang bersepadu
- Terminal maya
- sistem POS
- Pemprosesan peranti mudah alih
Kebaikan
Helcim tidak mengenakan yuran langganan bulanan, yuran persediaan, yuran pematuhan PCI atau yuran pembatalan. Ia juga menawarkan diskaun untuk perniagaan yang memproses lebih daripada $25,000 sebulan dalam transaksi.
Keburukan
Helcim tidak bekerja dengan pedagang berisiko tinggi atau menawarkan sokongan 24/7. Diskaun volum juga menjadikan Helcim pilihan yang lebih baik untuk perniagaan volum tinggi berbanding perniagaan volum rendah.
Soalan lazim pemprosesan pembayaran untuk perniagaan kecil
Bagaimanakah perniagaan kecil memproses pembayaran?
Perniagaan kecil boleh memproses pembayaran sama ada secara peribadi atau dalam talian, dan kerap menerima kaedah pembayaran termasuk tunai, cek, pemindahan ACH dan kad kredit dan debit. Banyak perniagaan kecil menggunakan pemproses pembayaran pihak ketiga untuk menerima pembayaran kad kredit dan kad debit.
Bagaimanakah perniagaan memproses pembayaran?
Perniagaan memproses pembayaran secara bersemuka atau dalam talian dan kerap menggunakan pemproses pembayaran untuk menerima pembayaran dalam talian termasuk pemindahan ACH dan pembayaran kad debit dan kredit.
Bagaimanakah perniagaan kecil boleh membuat pembayaran dalam talian?
Pemproses pembayaran membenarkan perniagaan kecil menerima pembayaran dalam talian melalui kad debit, kad kredit dan pindahan ACH. Pemproses pembayaran yang berbeza beroperasi di bawah struktur yuran yang berbeza dan memberikan faedah yang berbeza, dengan beberapa penyedia perkhidmatan pedagang menawarkan pemprosesan pembayaran, gerbang pembayaran dan akaun pedagang bersepadu.
source: https://www.shopify.co.id/blog/payment-processing-for-small-business
Post a Comment for "6 Popular Payment Processing Companies for Small Businesses (2022)"